Zapraszamy na cykl otwartych spotkań z gender studies.
Podczas konferencji „Kobieca strona życia. Przestrzeń publiczna i przestrzeń prywatna”, Sejm RP 7 III 2013 r.
Podczas konferencji „Kobieca strona życia. Przestrzeń publiczna i przestrzeń prywatna”, Sejm RP 7 III 2013 r.
Podczas konferencji "Bezpieczeństwo bez kobiet"
Spotkanie z prof. Moniką Płatek
Spotkanie z drem Maciejem Dudą, 18 grudnia 2014
Publikacja - "Gender jako determinanta w przestrzeni prywatnej i publicznej"

aktualności

Otwarte spotkania z gender studies: nowy cykl

Łączymy genderowe siły! Gender Studies UAM przy współpracy z Kołem Naukowym Studiów Genderowych oraz Genderowym Kołem Literaturoznawczym zaprasza na nowy cykl seminariów, debat i warsztatów z Ekspertkami i Ekspertami zajmującymi się tematyką równościową. Inauguracja cyklu będzie miała miejsce już w tę sobotę, w Collegium Maius, o godzinie 14:00 (sala Śniadeckich). Wydarzenia organizowane w ramach cyklu są w pełni bezpłatne i mają charakter otwarty.


gender2.png


Najbliższe spotkanie będzie składało się z dwóch części. W pierwszej seminarium pt. Lalki i eksperci oraz inne przypadki. Reprezentacje kobiecości i męskości w mediach – analiza krytyczna poprowadzi dr Iwona Chmura-Rutkowska, która przyjrzy się kobiecym i męskim wizerunkom medialnym a także konsekwencjom z nich wynikającym. W drugiej części z kolei zobaczymy film Stokrotki Věry Chytilikovej. Tuż po projekcji odbędzie się dyskusja, którą poprowadzi dr Lucyna Marzec.

 

gender2.pnglucyna.jpg1.png

 

 

Słów kilka na temat wystąpienia dr Iwony Chmury-Rutkowskiej:


W ciągu całego życia, z różnych stron kobiety i mężczyźni otrzymują socjalizacyjne i wychowawcze komunikaty, które pomagają najpierw dziewczynkom i chłopcom a potem dorosłym już ludziom zdefiniować nie tylko „prawdziwą kobiecość” i „prawdziwą męskość” a także „dobre małżeństwo”, „atrakcyjną pięćdziesięciolatkę”, „seksownego chłopaka”, „złą matkę”, „odpowiedniego męża”, itd. Jeśli zatem męskość i kobiecość ujmuje się jako efekt działania nie tylko natury, ale w dużej mierze kultury (gender) to oczywiste wydaje się, że reprezentacje rodzaju w popularnych medialnych treściach mają swój znaczący wpływ na konstruowanie tożsamości płciowej/rodzajowej (indywidualnej i społecznej) oraz na codzienne praktyki ludzi i instytucji. Jak dowodzi wiele badań medialne treści i obrazy, w dominującym nurcie odzwierciedlają stereotypową dychotomię w postrzeganiu kobiecości i męskości oraz silną tendencję do gettoizacji kobiecych i męskich tematów, potrzeb i doświadczeń. Świat współczesnych mediów to fascynujący obszar badawczy. Zapraszam do krytycznej refleksji przy użyciu kategorii gender.


Słów kilka na temat filmu "Stokrotki" Věry Chytilikovej

Dwie zepsute piękności walczą o palmę pierwszeństwa ze zdemoralizowanym światem. Kochają dobrze zjeść i zepsuć elegancką imprezę. Nie przejmują się osądem społecznym i nie pamiętają imion mężczyzn, którzy fundują im drogie kolacje. Czy można kontestować świat, a jednocześnie rozkoszować się ziemskimi przyjemnościami? Czy istnieje jakaś instancja, która doprowadzi dziewczyny do społecznego porządku? Czego chcą Stokrotki? Spróbujemy odczytać na nowo eksperymentalny, szalony, nowofalowy film Chytlikovej, który zapisał się w historii filmu jako feministyczny eksces i reżyserska maestria.

 

Dr Iwona Chmura-Rutkowska – absolwentka pedagogiki i socjologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM (www.wse.amu.edu.pl). Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM oraz wykładowczyni Gender Studies na UAM (www.gender.amu.edu.pl). Jej zainteresowania naukowe, praca badawcza i projekty koncentrują się wokół problemu psychologicznych i społecznych mechanizmów treningu socjalizacyjnego oraz (jawnych i ukrytych) praktyk edukacyjnych reprodukujących androcentryzm i stereotypy związane z płcią. Autorka publikacji dotyczących kulturowych i społecznych uwarunkowań kształtowania(się) tożsamości rodzajowej, przemocy motywowanej stereotypami związanymi z płcią oraz krytycznych analiz dyskursu kobiecości i męskości w popularnych czasopismach i podręcznikach szkolnych (www.historiawszkole.amu.edu.pl, gender-podreczniki.home.amu.edu.pl). Recenzentka i konsultantka do spraw równości rządowego podręcznika dla klas 1-3.

   

dr Lucyna Marzec - badaczka literatury, kinomanka, redaktorka "Czasu Kultury". Organizuje spacery po Poznaniu śladami kobiet związanych z regionem, wykłada na polonistyce i gender studies.

 

 

 


AdmirorGallery 4.5.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.